پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

خريد آنلاين بيمه شخص ثالث

۴۶ بازديد

خريد آنلاين بيمه شخص ثالث

 در اين مقاله با نحوه خريد آنلاين بيمه شخص ثالث و فاكتورهاي تاثير گذار روي قيمت اين حق بيمه آشنا خواهيد شد.

بيمه شخص ثالث در ميان انواع بيمه از محبوبيت بيشتري برخوردار است و از اصلي‌ترين دلايل محبوبيت آن مي‌توان به اجباري بودن اين بيمه در ايران اشاره كرد. خريد بيمه شخص ثالث براي تمام وسايل نقليه اهميت بسياري دارد و در صورتي كه وسيله نقليه‌اي فاقد اين بيمه باشد، ممكن است عواقب جبران ناپذيري داشته باشد. در اين مقاله قصد داريم با مراحل خريد آنلاين بيمه شخص ثالث و روش محاسبه حق بيمه آن، به صورت كامل آشنا شويم.

 

نحوه محاسبه حق بيمه شخص ثالث

اگر دقت كرده باشيد، حق بيمه براي هر مدل خودرو و وسيله نقليه متفاوت است و اين حق بيمه سالانه نيز تغيير مي‌كند. به طور كلي بايد گفت روش محاسبه حق بيمه براي هر وسيله نقليه‌اي بر اساس معيارهايي تغيير مي‌كند و بر قيمت نهايي آن تاثير دارد كه در ادامه به بررسي آن‌ها خواهيم پرداخت.

تخفيف عدم خسارت بيمه شخص ثالث

در صورتي كه در طي سال وسيله نقليه خسارتي نبيند يا به وسيه ديگري خسارت وارد نكند، مشمول استفاده از تخفيف خواهد شد. روش محاسبه اين تخفيف مدتي است كه تغيير كرده است. در گذشته هر تعداد سال تخفيفي كه روي بيمه نامه قبلي نوشته شده بود به اضافه يك مي‌شود و به عنوان سال‌هاي تخفيف عدم خسارت عنوان مي‌شود. امروزه به منظور محاسبه تخفيف عدم خسارت بايد از درصد تخفيف بيمه نامه قبلي و حوادث راننده كه روي بيمه نامه قبلي قرار دارد، استفاده شود. با توجه به اين موضوع زمان دريافت استعلام قيمت بيمه شخص ثالث بايد از بيمه نامه قبلي استفاده كرد و در صورتي كه درصد تخفيف ثالث 10 و درصد تخفيف راننده 5 بود از همين اعداد براي استعلام قيمت بيمه استفاده كرد.  

در صورتي كه دارنده بيمه در اين مدت از بيمه وسيله نقليه خود استفاده كرده باشد، بايد تعداد خسارت هاي جاني، مالي و حوادث راننده را از روي بيمه نامه مطالعه كند. در صورت استفاده از بيمه نامه مهري روي آن زده شده كه خسارت و نوع آن توسط مراكز پرداخت خسارت شركت بيمه مشخص است. با استفاده از درصد تخفيف بيمه نامه و تعداد دفعات استفاده از بيمه نامه مي‌توان ميزان تخفيف عدم خسارت را به راحتي محاسبه كرد و استعلام قيمت بيمه شخص ثالث را دريافت كرد.

حق بيمه پايه اعلام شده توسط بيمه مركزي

پايه تعيين حق بيمه شخص ثالث و ميزان پوشش جاني و مالي آن مبلغ تعيين شده براي ديه كامل انسان در ماه حرام است كه هر ساله قوه قضائيه ميزان دقيقي را به عنوان حق ديه كامل در اين ماه اعلام مي‌كند. ماه‌هاي حرام، چهار ماه قمري ذي‌القعده، ذي‌الحجه، محرم و رجب هستند. در سال 99 ديه كامل كامل در ماه‌هاي حرام 440 ميليون و در ماه‌هاي غير حرام 330 ميليون اعلام شده است. بر همين اساس حداقل پوشش مالي در سال 99، 11 ميليون بوده كه يك چهارم ديه كامل در ماه حرام است.

جريمه ديركرد پرداخت بيمه شخص ثالث

همانطور كه مشخص است، جريمه ديركرد باعث افزايش حق بيمه مي‌شود. در صورتي كه مالك وسيله نقليه ديرتر از موعد مقرر اقدام به تمديد بيمه وسيله نقليه خود كند، به صورت روز شمار به حق بيمه شخص ثالث آن اضافه مي‌شود. اضافه شدن جريمه ديركرد به حق بيمه شخص ثالث تنها تا 365 روز محاسبه و اعمال مي‌شود و در صورت جريمه ديركرد يك سال با دو سال تفاوتي نخواهد داشت.

كاربري خودرو

نوع خودرو و كاربري آن عامل تعيين كننده ميزان ريسك خودرو براي رخ دادن حوادث و هزينه معمول در يك حادثه رانندگي است. به طور مثال با توجه به اينكه تاكسي و خودروهاي آموزش رانندگي بيشتر در معرض حوادث رانندگي هستند بايد حق بيمه بيشتري پرداخت كنند كه در همين راستا حق بيمه تاكسي‌ها 20 درصد و خودروهاي آموزش رانندگي 15 درصد بيشتر است.

مدت اعتبار بيمه‌نامه

مدت اعتبار بيمه نامه شخص ثالث از چند روز تا يك سال است كه نوع سالانه آن مقرون به صرفه‌تر است. دليل قيمت بالاتر حق بيمه‌نامه‌هاي كوتاه مدت آن است كه اين نوع بيمه‌ها ريسك بيشتري را براي شركت‌هاي بيمه به همراه دارند.

تخفيفات شركت‌هاي بيمه

در گذشته بيمه مركزي هر سال حداكثر و حداقل حق بيمه را به شركت‌هاي بيمه اعلام مي‌كرد و اين شركت‌ها در ميان اين بازه مبلغي كه برايشان مناسب بود را به عنوان حق بيمه شخص ثالث در نظر مي‌گرفتند. امروزه برخي از شركت‌هاي بيمه تخفيف دو و نيم درصدي را ارائه مي‌دهند كه همين باعث تفاوت قيمت بيمه در شركت‌هاي مختلف شده است. 

نحوه خريد آنلاين بيمه شخص ثالث

در گذشته تنها راه براي خريد بيمه شخص ثالث، مراجعه حضوري به يكي از نمايندگي‌هاي ارائه خدمات بيمه بود ولي امروزه با روي كار آمدن اينترنت بسياري از فعاليت‌ها از طريق اين بستر انجام مي‌شود. براي خريد آنلاين بيمه شخص ثالث كافي است به وب سايت شركت‌هاي ارائه دهنده بيمه مراجعه كرده و با ورود به بخش خريد بيمه شخص ثالث اقدام به طي كردن مراحل خريد كرد. در اولين مرحله كاربران بايد نوع، مدل و سال ساخت خودرو خود را وارد كنند، سپس بايد درصد تخفيف بيمه شخص ثالث و حوادث رانندگي وارد شود. در قسمت بعدي وارد كردن تاريخ سررسيد و مقايسه قيمت ضروري است. سپس از كاربران درخواست مي‌شود تا پس از انتخاب نوع بيمه خود اقدام به پرداخت آنلاين حق بيمه كنند. 

خريد آنلاين بيمه شخص ثالث باعث مي‌شود تا هم در زمان و هم هزينه‌ها صرفه‌جويي به عمل آيد. همچنين اين امكان براي كاربران فراهم آورده مي‌شود تا بتوانند به آساني و بدون هيچ دغدغه‌اي شركت‌هاي ارائه دهنده بيمه را با يكديگر مقايسه كنند و بهترين آن‌ها را انتخاب كنند.

https://bimesho.com/

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.